De voorraden die door bedrijven en groothandels worden bijgehouden kunnen met behulp van voorraadoptimalisatie veel effectiever worden beheerd. Voorraadoptimalisatie betekent dat je nooit meer last hebt van te grote voorraden. Daarmee kun je ruimte besparen. Maar het voorkomt ook dat je te weinig voorraad hebt. Want in dat geval zou je ‘nee’ moeten verkopen en dat kost omzet. Voorraadoptimalisatie is een uitgekiend proces, waarbij precies wordt bepaald hoeveel er moet worden ingekocht. Naast een goede analyse van de verkoop wordt ook het inkoopproces geautomatiseerd. Dat bespaart tijd, eentonig werk verdwijnt, en er wordt tegelijk voorkomen dat er menselijke fouten worden gemaakt.
Waarom te grote en te kleine voorraden aanpakken
Elk bedrijf is gebaat bij voorraadoptimalisatie. Als er teveel voorraden in de magazijnen liggen betekent het dat je hebt geïnvesteerd in producten die nog niets opleveren. Ze liggen daar maar te liggen en kosten in feite alleen maar geld en nemen plaats in. Het enige voordeel van een goed gevuld magazijn is dat je kunt gaan slapen met het idee dat je geen ‘nee’ hoeft te verkopen. Een slecht gevuld magazijn zorgt gegarandeerd voor een slechte nachtrust, door de zorgen of de producten wel op tijd worden geleverd. Door de actuele verkoopcijfers goed te analyseren kun je de grootte van de voorraad finetunen.
Voorraadoptimalisatie is goed voor het bedrijfsresultaat
De analyse van de verkoopcijfers wordt gebruikt om te voorspellen hoeveel er de komende periode van elk individueel product wordt verkocht. Op basis van die voorspelling kan er op maat worden ingekocht. Door deze optimalisatie zullen te grote voorraden dus vanzelf kleiner worden en te kleine voorraden beter worden aangevuld. Er kan nog een extra slag worden gemaakt door de software voor voorraadoptimalisatie te koppelen aan geautomatiseerde inkoop. Dan weet je helemaal zeker dat de producten niet te vroeg maar ook niet te laat worden besteld.