Wil jij graag aan de slag met social media? Voor veel ondernemers is dit de perfecte manier om meer klanten te trekken, maar je moet wel weten waar je mee bezig bent. Het is namelijk een stuk moeilijker dan het lijkt om een succesvolle post te maken, en je zult niet de enige zijn die het al na enkele maanden opgeeft omdat je te weinig resultaten ziet. Zonde natuurlijk, maar hoe maak je nu succesvol gebruik van je social media kanalen? In dit artikel lees je alvast enkele tips, waar je meteen mee aan de slag kunt. Vind je het daarna nog steeds te ingewikkeld klinken? Schakel dan een social media marketing expert in. Deze kan je helpen bij het opzetten van een sterke online campagne, eventueel in combinatie met betaalde advertenties.
Vind jouw tone of voice
Het eerste wat je moet doen als je gebruik wilt maken van social media voor jouw bedrijf is het bepalen van je tone of voice. Om deze reden is het slim om heel duidelijk op papier te zetten hoe jouw doelgroep eruit ziet. Welke leeftijdscategorie hebben we het over? Wat zijn de interesses? Hoe is diens taalgebruik, en wat is hun surfgedrag? Pas als je dit allemaal helder hebt kun je echt weten hoe je jouw doelgroep benadert, en wat voor content je ze voorschotelt. Je wilt immers dat jouw potentiële klanten zich aangesproken voelen door de content die je deelt, en daar het liefst op reageren. Dit kan in de vorm van klikken op de link, maar ook als reacties of likes op het betreffende bericht.
Gebruik effectieve call to actions
Als je eenmaal weet hoe je jouw doelgroep benadert kun je aan de slag met het creëren van posts. Het belangrijkste wat je daarbij in gedachten moet houden is hoe mensen erop kunnen reageren? Is er iets heel interessants of aantrekkelijker te zien (of te kopen) als mensen op de link klikken? Is er iets bijzonder grappig of herkenbaar, waardoor ze het met hun vrienden willen delen? Of stel je bepaalde vragen waar mensen in de reacties op kunnen reageren? Er zijn verschillende manieren waarop je mensen kunt aansporen tot actie, waarbij je altijd iets moet teruggeven. Daarmee wordt bedoeld dat je er altijd bij stil moet staan wat deze persoon (klant) eraan heeft en wat je te bieden hebt.
Social media marketing voor professionals
Het is niet voor niets zo dat veel ondernemers bij een social media marketing bureau aankloppen voor hun online marketing. Het is niet alleen een stuk ingewikkelder dan het lijkt, maar het is ook een tijdrovende klus (zeker als je er geen verstand van hebt). Heb jij ook geen tijd om je social media kanalen bij te houden? Een online marketing bureau weet precies hoe jij je doelgroep bereikt, en kan jouw online onderneming al binnen enkele maanden naar een hoger niveau tillen.